a380

ایرباس a380؛ غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان در یک نگاه

آلا خسروانی
27 شهریور 1395
10 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
436 رای 4.19 / 5

هواپیمای غول پیکر ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که در سال ۲۰۰۷ توسط هواپیمایی ایرباس، شرکت تولید کننده ی هواپیماهای اتحادیه اروپا راه اندازی شد و دنیا را با فضای داخلی لوکس و جادار خود تحت تاثیر قرار داد. حقایق بسیار جالبی درمورد ایرباس A380 وجود دارد که در ادامه سفرمی شما را از آن ها مطلع می‌سازد.

flying-airbus

واقعیت اول در مورد ایرباس A380 شما را شگفت زده خواهد کرد.

بسیاری از افراد معتقدند که ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای جهان است. اما این امر حقیقت ندارد. هواپیمای باربری آنتونوف، Antonov An-22 ، از هواپیمای ایرباس A380 بزرگتر است. هواپیمای Antonov An-22 ساخت کشور روسیه است و تنها برای حمل و نقل بار ساخته شده است. مطلب "هواپیماهای باربری غول پیکر را بشناسید!" مطالب کامل تری در این مورد دارد.

an-225-vs-747

در حال حاضر ۲۰ فرودگاه در دنیا قابلیت ارائه‌ی خدمات متناسب با هواپیمای ایرباس A380 را دارا می‌باشند. این امر بدین معناست که باند فرودگاه آن‌ها به اندازه‌ی کافی طولانی است، باندهای پرواز به اندازه‌ی کافی گسترده هستند، و در گیت سوار شدن به هواپیما، یعنی در محل پارک هواپیما، ۷۸ هزار فوت مربع فضای کافی فراهم می باشد. فرودگاه‌ها نیز نیازمند تجهیزاتی خاص برای مدیریت مسافران و بار آن ها هستند. به این علت که تعداد مسافران بالا است و بالطبع ۵۰۰ تا ۸۰۰ مسافر تنها در یک پرواز به معنای تعداد زیادی بار و چمدان می باشد، حتی محل قرار گیری چمدان ها باید طولانی تر شوند.

baggage

چرا هواپیمای ایرباس A380 همیشه پیش از باقی هواپیماها اجازه‌ی پرواز می گیرد؟

علاوه براین، A380 به علت سایز بسیار بزرگی که دارد همیشه پیش از باقی هواپیماها اجازه‌ی پرواز می گیرد، به این علت که مانع رسیدن فرکانس امواج ساطع از سیستم کنترل فرود ILS beacon به هواپیماهایی که قصد فرود را دارند می شود. وسعت هواپیمای A380 به اندازه‌ای است که به طور موثری امواج ناوبری هواپیماهای ورودی را که برای فرود اتوماتیک به کار برده می شوند مسدود می کند.

AIRPORT INFRUSTRUCTURE
  • درجه حرارت داخلی چهار موتور هواپیما در حال کار ۳۱۰۰ درجه است. همچنین موتورهای A380 همانند موتور خودرو‌های  رولز-رویس ترنت ۹۰۰ هستند.
AIRBUS ENGINE
  • ۲۱ خدمه پرواز برای A380 هواپیمایی لوفت‌هانزا اختصاص داده شده، که درآشپزخانه‌ی هواپیما از یک سیستم کامپیوتری جداگانه مختص به فعالیت های کابین استفاده می کنند.
kitchen
  • خدمه‌ی پرواز برای استراحت، محلی مختص به خود با ۸ تخت دارند، که واقع در انتهای هواپیما و زیر آشپزخانه است.
a380-crew-rest

نحوه ی کنترل ایرباس A380

A380 توسط دو خلبان هدایت می‌شود. به گفته‌ی کمک خلبان لوفت‌هانزا، Harald Tschira، "در واقع تفاوتی بین به پرواز درآوردن ۳۰ مسافر و یا ۵۲۶ مسافر وجود ندارد. " کنترل هواپیمای ایرباس A380 ، علیرغم وزن و ویژگی‌های مدیریت آن حین فرود یا برخاستن از باند فرودگاه، امری آسان است.

airbus_a380_cockpit

در واقع کنترل هواپیمای ایرباس A380 بسیار مشابه با هواپیماهای کوتاه برد است." همچنین محلی در پشت کابین پرواز برای استراحت خلبان‌ها فراهم شده تا بتوانند در پروازهایی با مسافت طولانی، در حالیکه خدمه‌ی دوم پرواز پشتیبانی را فراهم میسازند، کمی استراحت کند. در مقایسه با هواپیماهای دیگر، داخل هواپیمای ایرباس A380 به طور باورنکردنی آرام است. شما به راحتی می توانید بدون نیاز به هدفون های خنثی کننده‌ی سروصدا از تماشای فیلم یا گوش دادن به موزیک لذت ببرید.

ویژگی های هواپیمای ایرباس A380

هواپیمای ایرباس A380 محصولی با ویژگی‌های اروپایی است. موتورها و بال‌های هواپیما در انگلستان، بخشی از قطعات بدنه و دم آن در آلمان و اسپانیا تولید شده است. فرناندو آلونسو، مهندس تست ایرباس، هواپیما را به عنوان نماد اروپا توصیف می کند. قطعات این هواپیما زمانیکه تکمیل می گردند از طریق زمینی، هوایی و دریایی برای مونتاژ نهایی به فرانسه ارسال می‌شوند.

a380-cross-sectionهواپیمای ایرباس A380 مجهز به دوربین‌های فیلمبرداری تعبیه شده در چرخ دماغه و بالای دم هواپیما می باشد. مسافران می توانند فیلم مسیر پروازی را در صفحه نمایش صندلی خود (سیستم سرگرمی حین پرواز) مشاهده کنند. economey SEATING

بال های این هواپیما بزرگترین بال‌هایی هستند که تا کنون ایجاد شده اند. سایز بال‌های هواپیمای ایرباس A380 ۲۷۷۵ فوت مربع است و ۵۴ درصد بزرگتر از بال‌های هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ می باشند؛ این یعنی پیشرفت! اولین پرواز هواپیمایی که برادران رایت اختراع کردند کوتاه‌تر از طول بال‌های هواپیمای ایرباس A380 بود. این هواپیما ۲۴.۱ متر ارتفاع، ۸۰ متر فاصله ی دو سر بال ها، و ۷۲.۷ متر طول، معادل با طول ۲ نهنگ آبی است. وزن هواپیما در حدود ۵۹۰ تن است.

a380

این هواپیما در ابتدا ایرباس A3XX نام گذاری شد و با وجود تلاش ایرباس برای ترفیع آن با عنوان "غول مهربان" (به خاطر ویژگی های نسبتا سبز آن)، اما به سرعت با نام هواپیمای "غول بدقواره" شناخته شد. هواپیمای ایرباس A380 سفارش هواپیمایی امارات دارای حمام آب گرم لوکس و کافی شاپ VIP است البته برای کسانی که بلیط هواپیما فرست کلاس تهیه کنند.

A380 SERVICE

۲۲ درصد از ایرباس با استفاده از پلاستیک فشرده فیبر کربن ساخته شده است. با این حال، طراحان اعلام کردند که ۸۵ درصد از هواپیما قابل بازیافت می باشد. هزینه‌ی هر هواپیمای ایرباس A380 بیش از ۲۰۰ میلیون پوند تمام می شود.

emirates-a380-dual-class-configuration