همه چیز درباره شفق قطبی

همه چیز درباره شفق قطبی

آلا خسروانی
22 آذر 1396
1 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
62 رای 4.43 / 5

قدرت فعالیت شفق قطبی در چرخه‌های 11 ساله نمود پیدا می‌کند.

شفق‌ قطبی از نمایش‌های فوق العاده باشکوه طبیعت به شمار می‌رود که اغلب در نواحی قطبی دیده می‌شود. این رنگین کمان شبانه با رقص نورهای زیبا، جلوه‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهد، به طوری که بازدیدکنندگان بسیاری را به احساسی ساده اما معنوی و نشاط بخش می‌رساند.

با توجه به سرد شدن هوا و نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس درصدد معرفی بیشتر شفق قطبی و بهترین مناطق برای تماشای این پدیده ی شگفت انگیز برآمدیم. در این مطلب با سفرمی همراه باشید تا با شفق قطبی بیشتر آشنا شوید.

همه چیز درباره شفق قطبی

در سال‌های اخیر، تلاش برای روئیت این منظره منحصر بفرد آسمانی، علت اصلی سفر به مناطق شمالی و تجربه یک تعطیلات زمستانی ماجراجویانه در این منطقه محسوب می‌شود؛ هرچند چنین سفری اغلب هزینه‌های گزافی در پی داشته و بازدیدکنندگان از پدیده ی فوق العاده ی شفق قطبی باید مشکلات سرمای هوا، محیط تاریک و چالش برانگیز این مناطق را به جان بخرند.

این نورهای مسحور کننده از ذرات پرسرعت و باردار الکتریکی تشکیل شده اند که از خورشید سرچشمه می‌گیرند. نورهای شفق قطبی به دلیل وجود میدان مغناطیسی زمین به سمت قطب‌های کره زمین کشیده شده و  تنوع رنگی بسیار آن به دلیل وجود گازهای مختلف در جو فوقانی زمین است.

در نیمکره شمالی این نورها با نام شفق شمالی شناخته شده و به شکل یک هاله بیضی شکل بر بالای سیاره زمین ایجاد می‌شوند. همچنین مشابه این پدیده در قسمت جنوبی کره زمین و بر فراز آسمان قطب جنوب نیز روئیت شده است که با نام شفق جنوبی شناخته می‌شود، اما بازدیدکنندگان اصلی این نورها پنگوئن‌ها هستند.

همه چیز درباره شفق قطبی

بهترین راه برای به حداکثر رساندن شانس روئیت شفق‌های شمالی چیست؟

خبر خوب این است که برای بازدید از نورهای شمالی زمانی مناسب تر از تعطیلات وجود ندارد.

برای مشاهده اوج شکوه و هیبت این دیسکوی آسمان، باید به سمت شمال کره زمین و در واقع قطب شمال، دست کم بالاتر از عرض جغرافیایی 60 درجه حرکت کنید.

زمین‌های بکر و پوشیده از برف کانادا و آلاسکا نیز مکان‌های مناسبی برای مشاهده این نورها محسوب می‌شوند، اما برای اغلب افراد، سفر به منطقه ایسلند و یا شمال اسکاندیناوی که معمولاً به نام لاپلند شناخته می‌شود، سفری مقرون به صرفته‌تر و آسان تر است.

همه چیز درباره شفق قطبی

در این منطقه از اواخر سپتامبر تا اوایل آوریل امکان روئیت این نورها وجود دارد. به طوری که از ماه اکتبر تا نوامبر و از ماه فوریه تا مارس دوره‌های زمانی مناسب برای بازدید از این پدیده شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

هرچه بیشتر به سمت شمال سفر کنید، ساعات تاریکی شبانه روز افزایش می‌یابد و با اینکه شفق شمالی در هر زمان قابل روئیت خواهد بود، اما با این حال از ساعت 9 شب تا 2 صبح بهترین زمان بازدید از این نورها محاسبه شده است. واقعاً تعجب‌آور است که پس از صرف وعده شام، بسیاری از این نورها در آسمان پدیدار می‌شوند و اگر تمایل ندارید تا زمان پدیدار شدن شفق شمالی بیدار بمانید، هتل‌های بسیاری در این مناطق وجود دارند که به محض وقوع این پدیده شگفت‌انگیز، مهمانان خود را باخبر می‌کنند.

همه چیز درباره شفق قطبی

برای مشاهده نورهای شفق قطبی در چه زمانی و به چه مکان‌هایی باید سفر کرد؟

اینکه به کجا و چه زمانی سفر کنید، به بودجه مالی شما بستگی دارد. اما تصمیم بسیار مهم‌تر آن است که به جز اوقاتی که در خارج از هتل، در دمای زیر صفر درجه به آسمان شب خیره شده‌ و منتظر مشاهده این پدیده هستید، تمایل دارید باقی زمان‌ سفر خود را به چه فعالیتی سرگرم شوید.

امیدواریم بتوانید با موفقیت از آسمان غرق در نورهای ابریشمی و پر تلاطم دیدن کنید، اما به خاطر داشته باشید که شانس روئیت چنین منظره‌هایی هرگز تضمین شده نخواهد بود. به همین دلیل نباید صرفاً با هدف تماشای شفق شمالی سفر خود را ترتیب دهید، بلکه روئیت این منظره شگفت‌انگیز باید تنها یکی از اهداف سفر زمستانی شما به نواحی قطب شمال باشد.

اقامت در شهرهایی با آب و هوای نسبتاً گرم‌تر، بازدید از مناظر درخشان و پوشیده از برف، هتل‌های افسانه‌ای از جنس یخ، سورتمه سواری رمانتیک، آشنایی با فناوری روز در سبک زندگی مردم بومی این نواحی، همگی از جمله دلایل قانع‌کننده‌ برای سفر به این مناطق محسوب می‌شوند.

همه چیز درباره شفق قطبی

این مفاهیم در خصوص ماجراجویی در قطب شمال معنا پیدا می‌کنند، به ویژه اگر قصد دارید مدت کوتاهی به این نواحی سفر کرده و فعالیت‌های مختلفی از جمله اسنوموبیل سواری، سفر با خودروهای سوپرجیپ و یا سورتمه سواری سنتی را تجربه کنید.

کشورهای اسکاندیناوی از قبیل سوئد، ایسلند، نروژ و فنلاند در حفظ و ادامه‌ی کار سامانه‌های حمل و نقل در زمستان، عملکرد بهتری نسبت به کشورهای دیگر دارند. حتی آب و هوای نامساعد نیز نمی‌تواند مسافرت‌های آن‌ها را مختل کند. آن‌ها حتی پس از رزرو یک تور گردشگری نیز امکان حمایت و حفاظت مالی را برای افراد فراهم می‌کنند.

همه چیز درباره شفق قطبی

اگر از علاقه مندان تماشای پدیده ی شفق شمالی هستید، در مقالات بعدی نیز سفرمی را همراهی نمایید تا با بهترین مقاصد گردشگری برای روئیت شفق شمالی آشنا شوید.

تماشا کنید :

[video width="1280" height="720" mp4="https://blog.safarme.com/wp-content/uploads/2017/12/Northern-Lights-Timelapse-Fairbanks-Alaska.mp4"][/video] برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل آنلاین به سفرمی، حامی گردشگری در ایران مراجعه کنید.