شهرهای جنوبی ایران که حتما باید ببینید

شهرهای جنوبی ایران که حتما باید ببینید

fatima
18 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
1 رای 5 / 5

شهرهای جنوبی ایران که حتما باید ببینید

از قدیم جنوبی ها به مهمان نوازیشان مشهور بوده اند. باید به جنوب بروید تا این مهمان نوازی را با چشم خود ببینید. اگر تا به حال به جنوب سفر نکرده اید، باید بگوییم که نیمی از زیبایی های ایران را از دست داده اید. علاوه بر مردم خونگرم و مهربان جنوب، بناهای تاریخی، جزایر جنوبی و جاذبه های گردشگری طبیعی بسیاری در این بخش از ایران وجود دارد که ارزش صدها بار دیدن را دارد.

دیدنی های دزفول

مکان های دیدنی دزفول را با تماشای رودخانه دز شروع کنید. آب زلال این رودخانه در کنار طبیعت صخره ای آن، دل هر گردشگری را می برد. اما این فقط اول ماجراجویی در این شهر تاریخی است. آبشار شِوی هم مانند عروسی در بهار، این منطقه را زیباتر می کند. این آبشار بزرگترین آبشار خاورمیانه است و منظره حیرت انگیز آن، سالانه میزبان هزاران مهمان از سراسر ایران است.

برای تماشای دزفول حداقل یک هفته زمان بگذارید چرا که دیدنی های این شهر متنوع است و نباید سرسری از کنار آن گذشت. اگر مدت زمان سفرتان محدود است، حتما به یکی از این بناها سر بزنید. سد دز، آسیاب های آبی دزفول، بقعه یعقوب لیث صفاری و دره ارواح!

بوشهر شهر مردمی خونگرم

با اینکه وقتی نام سفر به شهرهای جنوب کشور می آید بیشتر افراد به فکر تور کیش می افتند اما به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار سفر به کیش، حتما به بوشهر هم سری بزنید. شهری بی نظیر و دوست داشتنی! با مردمی که مهربانی و خونگرمی از نگاهشان می بارد. بوشهر جزو شهرهای پرجمعیت ایران محسوب می شود. از سه طرف به خلیج فارس محدود می شود. تاریخ و تمدن 5000 ساله آن را می توان در جای جای شهر تماشا کرد. برای سفر به بوشهر می توانید از هواپیما هم استفاده کنید. با قطار نیز سفر شما به این شهر زیبا امکان پذیر است اما برای این کار باید ابتدا به شیراز و سپس به بندرعباس بروید. از بندرعباس تا بوشهر را با ماشین باید طی کنید.

جاذبه های بوشهر که باید در سفر به این شهر حتما از آن دیدن کنید عبارتند از: امامزاده میرمحمد حنیفه، عمارت امیریه، عمارت کازرونی، دژ برازجان، قلعه نصوری، مدرسه سعادت.

دیدنی های خوزستان

تا به حال درباره سازه های آبی شوشتر شنیده اید؟ سازه های عظیمی که در زمان ساسانیان ساخته شده و کانال کشی و تونل هایش، شما را با عجیب ترین سازه باستانی ایران آشنا می کند. سازه های آبی شوشتر بدین منظور ساخته شده که آب به سمت خانه اهالی شوشتر تقسیم بندی شود. با تماشای این سازه به هوش بالای ایرانیان در زمان ساسانیان پی خواهید برد. قلعه شوش، هفت تپه، نهر داریون، چغازنبیل و تالاب شادگان از دیگر دیدنی های زیبای این شهر است. اگر فرصت کمی برای بازدید از این شهر تاریخی دارید، بعد از تماشای سازه های آبی شوشتر به تالاب شادگان بروید و از قایق سواری در میان نیزارهای بلند و آب زلال تالاب لذت ببرید. تالاب شادگان به ونیز ایران مشهور است و بسیاری از خانه ها، فقط از طریق قایق سواری به هم مرتبط اند.

دیدنی های اهواز

تماشای مناطق ساحلی اهواز و قدم زدن در کنار رود کارون از جمله کارهایی است که در سفر به اهواز باید انجام داد. به ویژه در شب! چرا که چراغانی هایی که اطراف رود کارون و پل های روی آن هست، این منطقه را زیباتر می کند. با اینکه بر روی پل کارون چندین پل وجود دارد اما معروفترین آن ها، پل سفید اهواز یا همان پل معلق هلالی است که نماد این شهر شده. این پل در سال 1315 توسط یک شرکت سوئدی و مهندسین آلمانی ساخته شد و تا به امروز استوار مانده و یکی از جذاب ترین دیدنی های این شهر را رقم زده. اگر هوس خوردن فلافل های اهوازی را کردید حتما به بازار لشکرآباد بروید. طعم فلافل های این بازار و غذاهای تند و لذیذش برای همیشه در خاطرتان باقی می ماند. در آخر هم به ابشار مصنوعی هفت رنگ اهواز سر بزنید و بازی زیبای نور و رنگ را تماشا کنید.

جزیره زیبای کیش

معروفترین شهر جنوبی بین مردم ایران بی شک جزیره کیش است. با اینکه دیگر مانند گذشته جزیره بکری نیست اما هنوز هم مکان هایی دارد که می توان به عنوان مقاصد گردشگری بکر از آن ها یاد کرد. با این حال این جزیره زیبا با امکانات تفریحی کاملی که دارد، سالانه میزبان مسافران زیادی از ایران و حتی کشورهای همسایه است.

کشتی یونانی یکی از معروف ترین دیدنی های کیش است. این کشتی متعلق به یونان است و توسط انگلیسی ها ساخته شده و در سال 1345 در دریای کیش به گل نشسته است. تلاش یونانی ها برای نجات این کشتی کارساز نبود. به همین خاطر این کشتی سالهاست که روی آب مانده و به یکی از دیدنی های زیبای این شهر بدل شده است. اگر اهل عکاسی های خاص هستید، سراغ این کشتی قدیمی بروید. همچنین به اسکله تفریحی کیش بروید و در جنب و جوش ساحلی آن غرق شوید. روی اسکله قدم بزنید و زیبایی آب های خلیج فارس را تماشا کنید.

از دیگر دیدنی های این شهر زیبا می توان به شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، خانه اعیانی، خانه مردم شناسی بومیان کیش، دره پرتغالی ها و پارک دلفین های کیش اشاره کرد.

بهترین راه برای سفر به کیش، سفر هوایی است. به شما پیشنهاد می کنیم برای آسودگی خاطرتان با تور کیش به این جزیره سفر کنید. اگر از پایتخت و شهرهای شمالی به جنوب سفر می کنید، حتما سفر هوایی را انتخاب کنید. سفر زمینی علاوه بر اینکه زمانبر است، خستگی زیادی را به همراه دارد. دیدنی های کیش آنقدر زیاد است که حیف است زمان را در مسیر هدر بدهید و هنگام بازدید از آن ها خسته باشید. برای اخذ بلیط هواپیما همراه سفرمی باشید تا با بهترین و نازلترین قیمت، بلیط هواپیمای خود را تهیه کنید.

جزیره قشم

دومین جزیره پرطرفدار ایران، جزیره قشم است. قشم زیبا همانند جزیره کیش در استان هرمزگان قرار دارد. قشم از آن دسته جزایری است که مکان های بکر زیادی دارد. جاذبه های طبیعی آن هم به درد سال ها عکاسی کردن می خورد. بیشتر دیدنی های قشم، پدیده های طبیعی هستند و همین امر باعث شده قشم تفاوت زیادی با کیش داشته باشد.

از زیباترین دیدنی های قشم باید به دره ستارگان قشم اشاره کرد. جایی که به گفته بومیان این جزیره، محل برخورد یک ستاره به صخره بوده و پس از آن نامش دره ستارگان گذاشته شده. اشکالی که بین صخره ها می بینید گاها شبیه موجودات عجیب و غریب و حتی حیوانات می شود. این اشکال هر سال بر اثر بارش باران و وزش باد تغییر می کند و سوژه عکاسان گردشگر می شود.

 

باید به جزیره ناز قشم هم سر زد. این جزیره در جزر و مد دریا تماشایی است. به ویژه اگر با پای پیاده به سمت صخره ها بروید و برخورد شدید موج با سنگ ها را تماشا کنید. در هنگامی که آب دریا بالاست، مردم جزیره قشم، در اطراف ساحل صنایع دستی و میوه های گرمسیری خود را می فروشند. تماشای این مردم و جنب و جوش ساحل، حال و هوای خوشی را برایتان رقم می زند.

افرادی که با تور قشم به این جزیره سفر می کنند، معمولا به تنگه چاهکوه قشم هم سر می زنند. این تنگه مجموعه ای از کوه ها و چاه هایی است که کنار هم قرار گرفته و یک پدیده طبیعی و جذاب را به وجود آورده است.

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که قدم به قدم جزیره قشم رای عکاسی کردن مناسب است. سفرتان به قشم را محدود به زمان نکنید. در سفر به جزیره قشم حتما از جنگل حرا هم دیدن کنید. جنگلی متفاوت و خاص در تمام ایران! جنگل های حرا هنگامی که آب دریا پایین است، قابل رویت اند و زمانی که آب دریا بالا میرود، در زیر آب پنهان می شود. تماشای فلامینگو، پلیکان و مرغ های ماهیخوار این منطقه نیز، لذت بخش است.


شما کدام شهر جنوبی را بیشتر از سایر شهرهای آن دوست دارید؟